Neviditelný pes  |  Zvířetník  |  Ekonomika  |  Věda  |  SciFi Středa 5.11.2003
Svátek má Miriam




  Výběr z vydání
 >MÉDIA: Divadla jsou zavřený a sežrali všechny koně!
 >HISTORIE: Fragment zápisníku mého táty ze Sibiře
 >KNIHA: Madam Secretary.
 >MROŽOVINY: Americký torpédoborec za 2. světové války
 >RODINA A PŘÁTELÉ: Kryštof za bukem
 >PSÍ PŘÍHODY: Když pán definitivně zešílí
 >NÁZOR: Prcháme do EU?
 >NÁZOR: České poměry vnímané německým tiskem a řadovým exulantem.
 >REKLAMA: Z toho ven nebo 100 hoven?
 >SPOLEČNOST: Za pět
 >FRANCIE: Ani živá voda…
 >EKONOMIKA: Kurz koruny k euru je stabilní
 >POLITIKA: Naše protiamerické televize
 >PENÍZE: Stavební spoření: důkladně zvažte novou smlouvu
 >MEJLEM: Ohlasy a názory čtenářů

 >>> HLAVNÍ STRÁNKA  >>  Kultura  
 
5.11. REKLAMA: Z toho ven nebo 100 hoven?
Jiří Wagner

V Praze se opět objevila parta lidí, kteří bojují proti něčemu, a to pokud možno s co nejemotivnějším účinkem - přednedávnem jsme tu měli známý trapas s fiktivním hypermarketem na zelené louce, nyní tu jsou přelepené reklamní panely.

Za polepením panelů stojí sdružení, které si říká Ztohoven a které chce údajně zaútočit proti našemu pasivnímu přijímání a následnému ovlivňování reklamou, která (řečeno jejich slovy) "zneužívá naše nejvnitřnější touhy, myšlenky a city, aby prodávala zboží". Tito tzv. umělci si vybrali za cíl svého útoku (oproti jiným celkem nevelké) reklamní panely a svůj boj proti tomuto ataku na naše podvědomí zahájili (a skončili) v prostorách metra.

Reklamní panely společnosti euroAWK byly v nočních hodinách přelepeny papírem se stylizovaným otazníkem (ovšem v podobě velkého S!?) a útočníkům pranic nevadilo, že se dopouštějí trestného činu poškozování cizí věci (§ 257 TZ). Tito výtržníci, na něž už zmíněná společnost podala trestní oznámení, jsou teď velmi spokojeni - kdekdo o nich mluví, lidé jim fandí nebo naopak nechápavě kroutí hlavou, ale co je podstatné, jsou středem pozornosti (zřejmě si chtěli dopřát oněch "patnáct minut slávy").

Reklama nás skutečně obklopuje, ale otázkou je, zda proti ní máme bojovat. Koneckonců se občas díky ní dozvídáme, jaké nové výrobky jsou na trhu - a kdo chce, ten si je koupí. Kdo nechce, ten reklamní šot naopak vypne, na plakát se nepodívá a nenechá se jím ovlivnit, vždyť jsme přece jen (aspoň z valné části) Homo sapiens sapiens. Kromě toho plynou z reklamy peníze na mnohé prospěšné projekty, často charitativního účelu, jež by se bez peněz za reklamu sponzorů vůbec neuskutečnily.

Takže se zase jedné partičce podařilo zviditelnit sama sebe. V čem jsou tito lidé odlišní kupříkladu od sprejerů, kteří také ničí hodnoty bez jakéhokoli jiného účinku, zůstává záhadou. Možná je mé myšlení maloměšťácké a upjaté, ale nečiním žádného rozdílu mezi lidmi, kteří stříkají barvu kam je napadne, a lidmi, kteří předměty, jež se jim nelíbí, "jenom" polepují papírem s jiným, v podstatě rovněž reklamním, textem.

Už vůbec potom nechápu, proč tito samozvaní spasitelé lidstva před "zhoubnou" reklamou přelepili kupříkladu plakát pražské zoologické zahrady - i když možná chtěli zabránit tomu, abychom se nenechali nalákat k návštěvě tohoto podle jejich mínění zcela jistě konzumního zařízení.

Snad i proto se mi už v od počátku vkradlo do mysli jiné, snad přiléhavější označení těchto vandalů a samozvaných obránců vkusu: Sto hoven.


Další články tohoto autora:
Jiří Wagner

Počet přístupů na stránku:

Komentáře ke článku